בדיקת תוכנה qa

 רוצים ללמוד ולהשתלב בעבודה בהיי טק?
השאירו פרטים או חייגו

תוכן עניינים

בדיקת תוכנה qaאם אתם מתעניינים לאחרונה בלימודים בתחום ההייטק ודאי נתקלתם בצירוף המילים בדיקת תוכנה qa. QA ראשי התיבות באנגלית של Quality Assurance – אבטחת איכות בעברית, הוא למעשה השם הכולל של מקצוע בודק התוכנה, מקצוע שהוא אחד המבוקשים והנחשקים בעולם ההייטק? למעשה, מתכנת יכול ליצור את התוכנה או "התוצר" המושקע והשלם ביותר. הכוונה תהיה טובה, אבל הביצוע? האם התוכנה תעמוד בכל העומסים, תדע לתת מענה לכל אתגר שיצוץ בה? האם היא נקייה מתקלות (באגים בלשון המקצועית) והאם המשתמש הסופי אכן יקבל את מה שהמתכנת חשב שיקבל?

כל אלו הן שאלות מאוד חשובות עבור ארגון או חברות הייטק. כשם ששמה של חברת מזון יפגע אם היא תוציא מוצר תקול, כך גם בעולם ההייטק. שמה, מעמדה, יכולתה של החברה לגייס כספים – כולם יפגעו. כעת, תבינו את גודל האתגר, בסביבה שבה פועלים חברות ההייטק. סביבה לחוצה הרבה יותר, תחרותית, חדשנית- כזו שיש בה חזון אבל לא תמיד ברורה התוצאה ובעיקר, עולם דינמי שמשתנה ורץ קדימה כל העת. בדיקת תוכנה qa היא בעצם שומרת הסף  ובודק התוכנה הוא זה שיוודא שהתוצר שתכננו כמושלם, אכן יצא לשוק מושלם.

חשוב לארגון, חשוב לנו

תכף נרחיב עוד, אבל הבנו בגדול מדוע בדיקת תוכנה qa חשובה עבור החברה והמפתחים ולכן מדוע כל חברה המחשיבה את עצמה, זקוקה לביצוע בדיקת תוכנה qa ולבודקי תוכנה מוכשרים, איכותיים ומנוסים. אבל מדוע אנחנו, כמי שחולמים על משרה מתגמלת בעולם ההייטק צריכים לחשוב על כיוון שכזה?

התשובה לכך מורכבת משני חלקים. החלק הראשון נוגע לעצם העובדה שחברות רבות רוצות אותך ואת היכולות שלך בתחום. אם בעבר החברות השתמשו בפונקציות אחרות בארגון או בסטודנטים למדעי המחשב כדי שיבצעו את בדיקות התוכנה, הם הבינו עם הזמן שחבל להשבית כוחות אחרים בארגון לצורך ביצוע המטלות החשובות של בדיקת התוכנה וכי לעיתים, עם כל הכבוד, סטודנטים עדיין לא ברמה מספקת לכך. כתוצאה מכך, המרדף והרצון לגייס אנשים המסוגלים לבצע  בדיקת תוכנה qa איכותית, שבה הם גם מתמקצעים מלכתחילה -נמצא בשיאו.

להתבסס ולהתמקצע

החלק השני נוגע לעובדה לפי בדיקת תוכנה qa נחשבת פעמים רבות לכרטיס הכניסה הפשוט והקל יחסית לעולם ההייטק. אומנם יש צורך בהכרת טכנולוגיות, שפות ופלטפורמות רבות אבל הדרישות, אינטנסיביות הלימודים, רמתם וכד' – נחשבים לבסיסיים יותר. שלא יהיה ספק, לימודי בדיקת תוכנה qa אינם פשוטים. בודק תוכנה חייב לדעת כמה שפות תכנות וכדי לדעת לאתר תקלות הוא חייב לדעת לנבור ולזהות בעיות בתוכנה פנימה. אבל אם כל זאת, יכולות אלו ניתנות ללמידה בזמן קצר יחסית, גם בן כמה חודשים בלבד.

העיקרון בלימודי בדיקת תוכנה qa הוא להיכנס ולהתבסס בתחום ההייטק. רבים משתמשים במקצוע כקרש קפיצה. הם לומדים את העקרונות של התכנות ומתנסים בפועל וצוברים ניסיון וכולנו יודעים עד כמה ניסיון חשוב בהייטק. הם מכירים גם פלטפורמות שונות בארגון ובינתיים נהנים מהמשאבים שלו. חשוב מכך, עולם ההייטק משווע גם למשרות נחשקות אחרות. אם אתה כבודק תוכנה עושה עבודה נהדרת ובזמן תקופת העבודה ממשיך וצובר ידע בתחומים אחרים, לארגון יהיה חשוב ורצוי לטפח אותך ולקדם אותך הלאה וזה מה שקורה לרוב. ועוד לא אמרנו כלום על השכר המתגמל של בדיקת תוכנה qa. בתחילת הדרך, השכר אינו גבוה במיוחד. כ-7000 ₪ אבל מהר מאוד, עם רכישת הניסיון וכלים נוספים, המשכורות גם משלשות את עצמן.

ידני או אוטומציה

בדיקת תוכנה qa ותפקידיו של בודק התוכנה הוא להצליח לבחון את התוכנה במקסימום סיטואציות עוד בהיותה על מדף הפיתוח. הוא בודק את האיכויות שלה את תקינותה את יכולתה לפעול במצבי קיצון את נקודות התורפה שלה ועוד. הוא בודק לא רק את מאחורי הקלעים של התוכנה אלא גם את התוצר הסופי כפי שיחווה המשתמש. לצורך כך הוא מבצע שלל בדיקות על כלל שלבי התוכנה באופן קפדני, גם מתודי וגם יצירתי. רק במידה ובודק התוכנה נתן את אישורו לכך שהתוכנה תקינה היא מקבלת את האישור לצאת לשיווק או להפצה. חלק מהמקצוע הוא לדעת גם איך לכתוב דו"חות מתאימים כדי להחזיר למפתחים לתיקון ולא פחות חשוב הוא תחום יחסי האנוש היות וחלק גדול מן העבודה היא עבודת צוות.

חלק מן הבדיקות נעשות באופן ידני. חלק נעשה על ידי אוטומציה. בדיקה על ידי אוטומציה היא בעצם בדיקה באמצעות כתיבת קוד או תוכנה, המסוגלת לבדוק בדקדקנות ובמהירות רבה יותר. כיום, עיקר הבדיקות הן אוטומטיות באמצעות תוכנה ולכן בודק תוכנה המתמחה באוטומציה נחשק יותר. אולם יש עדיין מקום גם לבדיקות ידניות בתחומים נוספים. בתוך כך, מי שמתמחה גם בבדיקות ידניות וגם באוטומציה הוא המבוקש ביותר ואם יש לכם קורס המציע לימודים המכשירים לשתי היכולות – הוא מומלץ.

ללמוד במקום איכותי

היות ומקצוע בדיקת תוכנה qa כל כך חשוב וכל כך קריטי לארגון, המעסיקים מחפשים בודקי תוכנה איכותיים. אומנם המחסור בכ"א  קיים אבל עדיין, בראש ובראשונה הם מחפשים איכות. כמובן שהכל תלוי בכישרון שלכם אבל גם מוסד לימודים שיקנה לכם הכשרה מקצועית ואיכותית יכול לסייע לכם בזה. ישנם הרבה מקומות המבקשים להכשיר בודקי תוכנה אבל רצוי שתבררו היטב על מקומות הנחשבים איכותיים ולא פחות מעודכנים. 

חלק אחר שחשוב בבחירת מוסד הלימודים הוא נושא ההשמה. מוסדות לימוד רבים מקושרים לחברות הייטק ומסייעים בתהליך מציאת העבודה. זכרו, שאחרי קורס יש לכם ידע אבל עוד לא ניסיון ולכן הרצון להכניס רגל לתחום, למרות חוסר הניסיון הוא דבר חשוב וקריטי. במידה ולמכללה או מוסד הלימודים יש היסטוריה מוצלחת בתחום – זה יכול להיות שווה זהב.

כניסתו של מוצר חדש לשוק חייבת להתבצע בצורה החלקה והטובה ביותר, זאת כדי שהמוצר יקבל את המשוב החיובי הנדרש מקהל המשתמשים והוא יניב הצלחה עסקית לחברה שפיתחה והשיקה אותו. תהליך זה הכרחי לכל מוצר שעתיד להיכנס לשוק, כך גם במקרה של מוצרי תוכנה חדשים עליהם עובדים חברות הייטק בתעשייה.

כיוון שתחום ההייטק הוא תחרותי מאוד ולכולם בתעשייה יש את הצורך להציג את המוצר החדשני, האיכותי והטוב ביותר עולה הדרישה לעמוד בקצב הפיתוחים ולהכניס לשוק מוצר טכנולוגי יחיד מסוגו. בכדי להבטיח כי תהליך הפיתוח של אותו מוצר עומד בדרישות המתאימות ומתאים להשקה, או לפחות להצגה ראשונית, יש לבצע בדיקות מתאימות שיעידו כי הוא איכותי ומספק. את המשימה הזאת מבצעים בודקי QA עליהם נרחיב בשורות הבאות.

מהם בודקי QA?

בודקי אבטחת איכות (QA) אחראים להבטיח שתוכנות, אתרים ויישומים עומדים בסטנדרטים הגבוהים ביותר של איכות וביצועים. הם משתמשים בכלי בדיקה אוטומטיים ובטכניקות בדיקה ידניות כדי לזהות פגמים בקוד ובעיצוב, להעריך את השימושיות של מוצר ולספק משוב למפתחים. בודקי QA חייבים להיות בעלי כישורי פתרון בעיות מצוינים, תשומת לב לפרטים והבנה של תהליך הפיתוח. הם גם צריכים להיות מסוגלים לתקשר ביעילות עם מפתחים על מנת להבטיח שכל בעיה נפתרת במהירות וביעילות.

מה חשיבות תפקידו של בודק QA?

בודקי QA אחראים להבטחת האיכות והדיוק של מוצרים או שירותים. הם ממלאים תפקיד חשוב בתהליך פיתוח התוכנה, שכן הם מזהים ומדווחים על כל בעיה שעלולה להתעורר לפני שחרור המוצר. בודקי QA משתמשים במגוון כלים וטכניקות כדי לבדוק את הפונקציונליות של אפליקציות תוכנה, אתרי אינטרנט, אפליקציות לנייד, משחקים ומוצרים דיגיטליים אחרים. הם גם בודקים את התיעוד כדי להבטיח דיוק ושלמות בכל תהליכי העבודה. 

עובדים בתחום בדיקות QA חייבים להיות בעלי כישורי פתרון בעיות מצוינים על מנת לזהות בעיות במהירות וביעילות. הם גם חייבים להיות מסוגלים לתקשר את הממצאים שלהם בצורה ברורה עם מפתחים, כך שניתן יהיה לטפל בכל בעיה באופן מיידי.

בודקי אבטחת איכות – כיצד הם מבצעים את הבדיקות בפועל?

כיוון שבודקי אבטחת איכות אחראים להבטיח את איכות המוצרים והשירותים לפני שחרורם לציבור, מוטלת עליהם המשימה לבדוק את המוצר או השירות כדי לוודא שהוא עומד בתקנים ובמפרטים הנדרשים. 

בודקי QA משתמשים במגוון טכניקות כגון בדיקות ידניות, בדיקות אוטומטיות, בדיקות רגרסיה, בדיקות מערכת, בדיקות שמישות, בדיקות ביצועים ובדיקות אבטחה כדי להעריך את איכות המוצר או השירות. בנוסף, הם גם מספקים משוב כיצד לשפר את המוצר או השירות לפני שהוא יוצא לאור. בודקי QA ממלאים תפקיד חשוב בתהליך הווידוא שכלל המוצרים והשירותים המפותחים על ידי החברה עומדים בציפיות ובדרישות של הלקוחות.

איך מתקבלים לתפקיד של בודק QA?

בודקי אבטחת איכות בתעשיית ההייטק אחראים לוודא שהמוצרים שהם בודקים עומדים בתקני האיכות הצפויים. מוטלת עליהם המשימה לבדוק את הפונקציונליות, השימושיות והביצועים של המוצר כדי להבטיח שהוא פועל כמתוכנן ועומד בציפיות הלקוח. בודקי QA משתמשים במגוון כלים וטכניקות כדי להבטיח שהמוצרים פועלים כראוי לפני שהם יוצאים לאור לציבור. הם חייבים להיות מסוגלים לזהות בעיות במהירות ובדייקנות כדי שניתן יהיה לטפל בהן לפני שחרור המוצר. בודקי אבטחת איכות חייבים גם להיות בעלי כישורי תקשורת מצוינים על מנת לתקשר בצורה יעילה עם מפתחים, בעלי עניין ולקוחות לגבי כל בעיה שמתעוררת במהלך הבדיקה.

כדי להיכנס לתפקיד מהותי ומרתק זה, על בודקי התוכנה לעבור הכשרה מתאימה לכך באמצעות קורסי הייטק מקצועיים ומקיפים. קורסי בודקי תוכנה מספקים מבוא מקיף לתחום בדיקות התוכנה. קורס מקצועי בתחום מכסה את היסודות של בדיקות תוכנה כולל תכנון בדיקות, עיצוב בדיקות, ביצוע בדיקות ודיווח. הלימודים מכסים גם נושאים כמו אבטחת איכות תוכנה וניהול סיכונים. 

על ידי לימוד של הקורס התלמידים יקבלו הבנה טובה יותר על ההיבטים השונים של בדיקות תוכנה, כך שהם יוכלו ליישם את המושגים הנלמדים במהלך עבודתם בחברות הייטק שונות. בנוסף, הם יוכלו לפתח הערכה מקצועית לחשיבות של אבטחת איכות בפרויקטי פיתוח תוכנה, ובהמשך הקריירה שלהם יצליחו להגיע לתפקידים בכירים ומנהליים בתחום.

לימודי בדיקות תוכנה – מהם תנאי הקבלה הנדרשים ללימודים?

למרות השם והעיסוק הטכני המורכב של תחום בדיקות תוכנה, הקבלה ללימודים והתחלת קריירה כבודק QA איננה מצריכה כל ניסיון וידע קודם בתחום המחשוב ו/או פיתוח תוכנה. כך אנשים שרוצים להיכנס בפעם הראשונה לעולם הייטק, או לעשות הסבת קריירה מתחום עיסוק אחר, יוכלו לעשות זאת באמצעות רצון והרבה מוטיבציה לעבודה בתחום עיסוק שהוא טכני ומאתגר.

כדי להתאים את רמת ומאפייני הלימודים של בודקי QA, תנאי הקבלה לקורס הינם כלליים ומצריכים לרוב ידע בסיסי באנגלית ומתמטיקה וכן מעבר של מבחן כניסה אישי. מטרתו של מבחן זה היא לבצע סינון בין המועמדים השונים לקורס, להעניק לתלמידים מעין הקדמה כללית לסוג ומאפייני הלימודים של התחום והתאמה טובה יותר של רמת התלמידים לרמת הלימוד בקורס.

מה השכר של בודק QA?

העבודה כבודק QA איננה רק מאתגרת ומרתקת, אלא גם מתגמלת מאוד כלכלית גם עבור כאלו שעובדים בתחום לראשונה וללא ניסיון מעשי קודם. השכר ההתחלתי של בודק QA מתחיל מ-13,000 ₪, ולאחר ניסיון של כ-5 שנים יכול להגיע גם לסכום של 25,000 ₪ בכל חודש. 

כמו כל תחום אחר בתעשייה, גם בודקי QA שנכנסים לתפקידים ניהוליים בתחום עשויים להרוויח יותר עם שכר התחלתי של 28,000 ₪, כאשר משרות ניהוליות בתחום של בדיקות אוטומציה נעות בשכר ממוצע של כ-35,000 ₪.

המרכז ללימוד והשמה בהייטק
המרכז ללימוד והשמה בהייטק

הכירו את מרכז ללימוד והשמה בהייטק. המרכז ללימודים נוסד במטרה להביא השכלה איכותית לכולם. בכל זמן ומכל מקום.

חייגו לייעוץ לימודים חינם

אהבתם? שתפו פוסט זה!
התקשרו עכשיו!
רוצים ללמוד ולהשתלב בעבודה בהיי טק? השאירו פרטים!