מה זה dba

 רוצים ללמוד ולהשתלב בעבודה בהיי טק?
השאירו פרטים או חייגו

תוכן עניינים

מה זה dbaמה זה אומר בדיוק, להיות dba? והאם מנהל בסיס נתונים הוא תפקיד בעל אופק התפתחותי בעולם ההייטק? כמה מרוויחים אנשי מקצוע בתחום של ניהול בסיס נתונים? אם אתם שואלים מה זה dba ומה נדרש כדי להיכנס לתחום, המדריך הבא עבורכם. 

מנהל מסד נתונים הוא אדם המנהל את המידע המאוחסן בבסיס נתונים ותוכנות הקשורות אליו. מנהלי בסיס נתונים אחראים להבטיח שהנתונים מאורגנים, מאובטחים וזמינים למשתמשים כאשר הם צריכים אותם, כמו גם לספק תמיכה טכנית ולהוות את עמוד השדרה של הארגון בבחינת נתוניו. אם אתם שואלים מה זה dba, ראשית חשוב להבין מה זה בעצם מסד נתונים, או מה שנקרא DATABASE. 

מה זה בסיס\מסד נתונים?

אם אתם שואלים מה זה dba, אז צריך להבין מהו מסד נתונים. ובכן, מסד נתונים הוא אוסף של נתונים שבנוי לגישה קלה, בדרך כלל במערכת ניהול מסד נתונים של חברות וארגונים, גופים ממשלתיים, מוסדות ממלכתיים ועוד. בימינו ניתן להשתמש במסד נתונים כדי לאחסן נתונים על מוצרים, שירותים או אנשים, כאשר בסיסי הנתונים השונים יכולים לשמש גם לאיסוף ושיתוף מידע. 

בהקשר הזה של הדברים, מסד נתונים הוא אוסף של נתונים המאוחסנים בצורה מובנית ומאורגנת. המסד יכול להיות בצורה של קובץ פיזי או שהוא יכול להיות דיגיטלי. ככה או ככה, למסד נתונים יש שני מרכיבים עיקריים: הנתונים והסכמה. הנתונים הם מה שמאוחסן ומאורגן במסד הנתונים, בעוד שהסכמה מגדירה כיצד הם מאוחסנים ומאורגנים.

האם DBA נחשב עובד הייטק?

בעולם של היום, מנהלי מסדי נתונים נחשבים בד”כ לעובדי היי-טק, כי הם חלק מכריע ממערכות המידע שרוב החברות מסתמכות עליהן כדי לנהל את העסק שלהן. במובן הזה, התפקידים של מנהלי מסדי נתונים כוללים יצירה, שינוי, גיבוי ושחזור מסדי נתונים וכן טיפול בבעיות אבטחה וביצועים של מסדי נתונים גדולים מאוד.

בשורה התחתונה, מנהלי מסדי נתונים צריכים להיות בעלי ידע בתחומים רבים של מדעי המחשב כגון מערכות הפעלה, שפות תכנות, פרוטוקולי רשת, טכנולוגיות אחסון נתונים ומערכות ניהול מסדי נתונים ועוד. ואם ככה, אז מנהלי מסדי נתונים הם עבודה בהייטק במובן זה שהם אחראים על ניהול, ניטור ואופטימיזציה של הנתונים של ארגון. אם כך, לשאלה מה זה dba, מדובר בעובד הייטק לכל דבר ברוב המקרים. 

מה כולל תפקידו של מנהל בסיס נתונים DBA?

אז, מה זה dba? באופן כללי, תפקיד ה-DBA כולל תכנון ויישום אסטרטגיות לשיפור ביצועי מסד הנתונים. כמו כן, על מנהלי בסיסי הנתונים להבטיח שמאגרי המידע מאובטחים ועומדים בתקנות שונות, וכן לספק תמיכה למשתמשים הזקוקים לעזרה בשאילתות או בניתוח נתונים.

לא פעם, העבודה של DBA יכולה להיות מאתגרת מאוד. זאת, מכיוון שיש הרבה סוגים שונים של מסדי נתונים ולכל אחד מהם יש דרישות ספציפיות לאופן שבו יש לנהל אותו. בתוך כך, מנהלי מסדי נתונים מופקדים לעתים קרובות להבטיח שמאגרי המידע של הארגון או החברה תואמים לתקני קידוד ולתקנות מגוונות. 

כמו כן, על ה-DBA מוטלת לרוב המשימה לטפל בהיבטים אדמיניסטרטיביים כגון גיבויים, התאוששות מערכת המחשוב מקריסה, כוונון ביצועים ואבטחה כללית של מסד הנתונים. בהיבט זה של הדברים, מנהלי בסיסי הנתונים גם מנהלים את המשתמשים שניגשים למסד הנתונים, ומוודאים שהעובדים פועלים לפי פרוטוקולי האבטחה הפנימיים של הארגון. 

מה לומדים בקורס DBA ולמי הקורס מיועד?

קורס מנהלי מסדי נתונים הוא קורס המלמד אז, מה זה dba, מלמד את התלמידים כיצד לנהל מסדי נתונים והשרתים שלהם. הקורס DBA לרוב יהיה מיועד עבור בוגרי התואר האקדמאי בתחום הנדסת תוכנה, מדעי המחשב, בוגרי קורס קידוד וכתיבת קוד ועוד. בדרך כלל, קורס זה מיועד למי שמחפש להיכנס לתחום ה-IT ולהתמחות בניהול מסדי נתונים. 

תכנית הלימודים של קורס זה מכסה את היסודות של SQL, עבודה עם מסדי נתונים יחסיים ושימוש בכלים שונים. למשל, כלים כגון SQL. ברוב המוסדות הלימודיים התוכנית של הלימודים בקורס זה כוללת נושאים כמו מידול נתונים, אחסון ואחזור נתונים, אבטחת מסד נתונים, כוונון ביצועי מסד נתונים וכדומה.

באילו תחומים DBA יכול להשתלב? 

אם אתם שואלים מה זה dba, צריך גם לשאול היכן מנהל בסיס הנתונים יכול להשתלב בתעסוקתו. ובכן, מנהלי מסדי נתונים יכולים לעבוד בתחומים רבים, כגון פיננסים, שיווק, הנדסה, בריאות, בגופים ממשלתיים ואפילו בתחומי החינוך. הם יכולים גם לעבוד בתעשיות רבות, כגון ייצור, קמעונאות, טכנולוגיה או בריאות, הכול תלוי בתחום שבו הם מעדיפים להתמחות. 

כמו כן, מנהלי מסדי נתונים יכולים לעבוד גם כמפתחים או מנהלים של מחלקת שירות של מסדי נתונים בחברת IT וחברות טכנולוגיות שונות בתחומי ההייטק. כך או כך, אפיקי ההתקדמות בקריירה עשויים להיות נרחבים, במיוחד למי שמגיעים עם ניסיון גם בתחומי הייטק אחרים מלבד ניהול מסדי נתונים. 

מה התחום של DBA יצריך ממני?

כדי לעבור בתור DBA, אתם צריכים לבצע ניהול ואבטחת מאגרי מידע, כמו גם  יצירה ותחזוקה של מסד נתונים, כולל טבלאות, תצוגות והליכים אחרים. אתם צריכים להיות בעלי יכולת עבודה בצוות, בעלי יכולת ריבוי משימות, בעלי עין טובה לפרטים והבנה מעמיקה של מדעי המחשב.

כמו כן, כדאי שתהיה לכם את תחושת הסקרנות ואת התשוקה ללמוד דברים חדשים כל הזמן, כי התחום הזה תמיד מתפתח ומשתנה. בהקשר הזה של הדברים, חשוב לדעת שהלמידה של ה-DBA לעולם לא באמת נגמרת. ככל שהתחום מתפתח ומשתנה, ככה ה-DBA צריך להתאים את הכישורים והיכולות שלו וללמוד שיטות חדשות בתחום. לאחר שהבנו מה זה dba ומה התפקיד יצריך ממכם, בואו נדבר על כמה טיפים למי שמעוניינים להיכנס לתחום ניהול מסדי הנתונים. 

טיפים למי שמעוניינים להיכנס לתחום של DBA

בשורה התחתונה, בהחלט אפשר להגיד שמנהלי מסדי נתונים הם עמוד השדרה של כל עסק. הם מנהלים ומתחזקים מסדי נתונים ושומרים עליהם מעודכנים. הטיפ הכי חשוב הוא, להבין שאתם הכרחיים לשוק העבודה המודרני ולא להתפשר על תנאי התעסוקה שלכם. כשם שאתם צריכים עבודה, ככה שוק העבודה צריך את הכישורים שלכם.

כמו כן, מנהלי מסדי נתונים גם עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם מפתחים, מדעני נתונים ואנשי IT כדי להבטיח שמסדי נתונים פועלים כהלכה ושהם יכולים לתמוך ביישומים שונים. אם ככה, היו מוכנים לכך שתצטרכו לעבוד בשיתוף עם צוותים אחרים מלבד אנשי מסד נתונים.

מה עוד חשוב לדעת על DBA?

עוד חשוב לדעת כי, תחום מנהלי מסדי הנתונים הוא תחום רחב ומגוון. זה לא עבודה שמתאימה עבור כולם, אבל זה גם לא רק תחום של הזנת נתונים וניהול נתונים. מנהלי מסדי נתונים עובדים בתחומים רבים ושונים של התעשייה, ככה שאופציות התעסוקה הן בהחלט נרחבות ומגוונות.

בין אם אתם מעוניינים להשתלב בתעשייה כזאת או אחרת בתור DBA, אנחנו ממליצים לשקול היטב את התחום אליו אתם מייעדים את עצמכם. מכיוון שאופציות התעסוקה הן נרחבות, קחו את הזמן ותחקרו היטב את התעשיות השונות שמשתמשות באנשי מקצוע אלו. כך תוכלו למצוא את התחום המדויק ביותר עבורכם. 

המרכז ללימוד והשמה בהייטק
המרכז ללימוד והשמה בהייטק

הכירו את מרכז ללימוד והשמה בהייטק. המרכז ללימודים נוסד במטרה להביא השכלה איכותית לכולם. בכל זמן ומכל מקום.

חייגו לייעוץ לימודים חינם

אהבתם? שתפו פוסט זה!
התקשרו עכשיו!
רוצים ללמוד ולהשתלב בעבודה בהיי טק? השאירו פרטים!