QC

 רוצים ללמוד ולהשתלב בעבודה בהיי טק?
השאירו פרטים או חייגו

תוכן עניינים

בקרת איכות QCתחום בדיקות התוכנה הוא אחד התחומים המבוקשים בתעשיית ההייטק. תחום זה מתחלק לשניים- בקרת איכות QC והבטחת איכות QA. שני התחומים הללו עונים על אותה מטרה אך מתבצעים בגישות שונות ובשלבים שונים של תהליך הפיתוח והייצור. על QC ועל ההבדלים בין QC לבין QA נרחיב במאמר הבא. 

 

מה זה QC?

QC הם ראשי תיבות של Quality Control ופירושם בקרת איכות. בקרת איכות היא אחד החלקים החשובים בניהול איכות. בבקרת איכות למעשה מפקחים על ניהול האיכות. במסגרת תהליכי בקרת האיכות בודקים את איכותו של מוצר, של שירות מוגמר או של תהליך הייצור שלהם בזמן מסוים ולא לאורך התהליך כולו. לדוגמא, יכולים לבחור בסוף התהליך לערוך בדיקות איכות מדגמיות רק בחלק מהמוצרים. על ידי בדיקות אלה ניתן לאתר ליקויים, מגרעות או חריגות ולהבטיח שהתוצר המוגמר יהיה באיכות טובה. כלומר על ידי בדיקות של QC ניתן לבדוק שהמוצר מתפקד בצורה טובה וכי הוא עונה על המטרות והתנאים שהוגדרו. 

 

סוגי בדיקות QC

בדיקות QC מתחלקות לשני סוגים. הסוג הראשון הוא בדיקות QC שנערכות על פי משתנים והסוג השני הוא בדיקות שנערכות על סמך תכונות המוצר והקטגוריה שלו. שני סוגי הבדיקות באים להבטיח שמדובר במוצר תקין ואיכותי שפועל כהלכה.

  • בדיקות QC על פי משתנים- בבדיקות אלה מבקרים אחד או יותר ממרכיבי הייצור על ידי כלים וחיישנים. במהלך הבדיקה בוחנים את מידת ההתאמה של המוצר למפרט הטכני שלו. 
  • בדיקות QC על פי תכונות- בבדיקות אלה בודקים אם המוצר מתאים לתקני האיכות שנקבעו. בדיקות אלה מתבצעות בהתאם לשיקול הדעת של הבוחן או על ידי כלים אוטומטיים. היתרון של בדיקות QC על פי תכונות בא לידי ביטוי בכמות המידע שניתן להשיג בתהליך ובבדיקת מידת ההתאמה של המוצר למפרט הטכני. כמו כן, בבדיקות אלה ניתן להעריך ערכים כמותיים. 

מה כולל תהליך QC?

תהליך בקרת האיכות QC הוא תהליך שמתבצע על מרכיב יחיד כמו רכיב, תת מרכיב ומוצר מוגמר. ניתן ליישם את תהליך ה-QC בשתי צורות. האפשרות הראשונה היא תהליך בקרה ידני שמיושם על ידי פועל. אפשרות זו מתבצעת בדרך כלל כאשר יש בקו הייצור פריט יחיד או דגימה של פריטים. האפשרות השנייה היא תהליך בקרה אוטומטי שמתבצע על ידי חיישנים וטכנולוגיות מחשוב שהתפתחות לתהליך. אפשרות זו מתבצעת כאשר יש צורך ב-100% בדיקה בייצור המוני. 

תהליך QC אידיאלי הוא תהליך בו כל חלק מהמוצר נבדק. עם זאת, מדובר בבדיקה יקרה במשאבים ובדרך כלל היא לא נחוצה. במסגרת התהליך יש פריטים שנקראים מאפייני מפתח והם מזוהים כחשובים לבקרת איכות.

תהליך QC כולל את השלבים הבאים-

  1. הצגת הפריט לצורך בדיקה
  2. לקיחת הפריט לבדיקה
  3. על פי תוצאות הבדיקה שהתבצעה, מחליטים האם הפריט עומד בדרישות או לא. בדרך כלל ההחלטות יהיו מתקבל או לא מתקבל אך במקרים מסובכים יותר יש לקבל החלטה על ידי נתינת ציונים לפריט בהתאם לקטגוריות שונות. 
  4. לאחר שהתקבלה החלטה יש לנקוט פעולה בהתאם. לדוגמא, במידה שהוחלט שהמוצר לא התקבל יש לפעול בהתאם. 

 

טעויות בתהליך QC

לעתים, במסגרת בקרת איכות QC יכולות להיגרם טעויות באחד מהשלבים (במהלך הבדיקה או בקבלת ההחלטות). יש להבדיל בין טעויות מסוג ראשון לבין טעויות מסוג שני. טעויות מסוג ראשון הן טעויות שמופיעות כאשר פריט מאיכות טובה ממוין בטעות כפריט לא מאושר. טעויות אלה מכונות גם סיכון יצרן. לעומת זאת, טעויות מסוג שני הן טעויות שמופיעות כאשר פריט מאיכות טובה ממוין בטעות כפריט מאושר. טעויות אלה מכונות גם סיכון לקוח. 

כאשר מבצעים תהליך QC באופן ידני, הטעויות האלה עלולות להיגרם בעקבות מגוון גורמים שונים, ביניהם מורכבות וקושי במשימת הבקרה, משתנים וגורמים פנימיים בתהליך הבקרה, עייפות העובד, אי דיוקים או בעיות במדידות המבוצעות על ידי מכשור ועוד. כאשר מבצעים תהליך QC באופן אוטומטי, הטעויות הללו עלולות להיגרם בעקבות מורכבות וקושי במשימת הבקרה, רזולוציית החיישן, תקלות במכשור, באגים בתוכנה ועוד. 

 

מה זה QA?

לאחר שהבנו  מה זה QC נסביר מה זה QA. QA הם ראשי תיבות של Quality Assurance ופירושם הבטחת איכות. כלומר, QA הוא תהליך בו בודקים מוצרים, תוכנות או שירותים על ידי מגוון שיטות ובשלבים שונים של תהליך הייצור. תהליכי QA מבוצעים לכל אורך שלבי הפיתוח של המוצר. החל משלב התכנון ועד לשלב ההפצה מתבצעות בדיקות QA על מנת להבטיח את איכות המוצר או השירות. בכל חברה יש אנשים שהתפקיד שלהם הוא לבצע בדיקות QA והם אחראים על ביצוע בדיקות איכות למוצרים או תוכנות על מנת לוודא שהם עומדים בדרישות האיכות שנקבעו וכי הם מקיימים את הצרכים של הלקוח. כלומר על ידי ביצוע בדיקות QA ניתן לאתר פגמים או תקלות במוצר ולדווח עליהם לאנשי הפיתוח. במידה שבבדיקות המוצר התגלו פגמים, בודק ה-QA ישלח את המוצר חזרה לאנשי הפיתוח לצורך תיקון. לאחר התיקון המוצר יחזור לבדיקה נוספת בה יוודאו שהתקלות אכן תוקנו ושלא נוצרו תקלות אחרות בתהליך. על מנת לבדוק את המוצר, בודק ה-QA יריץ מגוון בדיקות שונות. מדובר בבדיקות קפדניות ויסודיות בהן ייבדקו כל שלבי התוכנה. במידה שלא התגלו תקלות כלל, בודק התוכנה יעניק אישור והארגון יוכל להתחיל את השימוש בה. יש שלושה שימושים אפשריים- לשווק את התוכנה לקהל הלקוחות, לאפשר להתחיל לעבוד עם התוכנה החדשה בארגון או להעלות אותה לאוויר לצורך הפצה. במסגרת התפקיד בודקי ה-QA אחראים על דיווח שוטף על תוצאות הבדיקות על מנת לערוך ביקורת. 

 

אז מה ההבדל בין QC לבין QA?

QC, בקרת איכות, ו-QA, הבטחת איכות הם שני מושגים נפוצים מאוד בעולם ההייטק והטכנולוגיה והם דומים מאוד אחד לשני. בסופו של דבר, שני המושגים מיועדים להשיג את אותה מטרה והיא לספק ללקוחות מוצר איכותי, יעיל ותקין. עם זאת, שני המושגים הללו מייצגים שתי שיטות שונות. 

כפי שהבנו, QC הוא תהליך בו מבצעים בדיקות על מוצר מוגמר או שירות מוגמר. לעומת זאת, במסגרת בדיקות QA בודקים את המוצר או השירות לאורך שלבים שונים בתהליך הפיתוח שלו. כך ניתן לעלות על תקלות וליקויים במוצר עוד בשלב הפיתוח. כלומר תהליכי הבטחת איכות QA הם תהליכים שמתבצעים בצורה שוטפת במהלך שלבי הפיתוח והייצור ותהליכי בקרת איכות QC הם תהליכים בהם מזהים ומתקנים ליקויים ותקלות לקראת סיום תהליך הפיתוח. ניתן לקבוע שתהליכי הבטחת איכות QA כוללים בתוכם בקרת איכות QC.

כל חברה וכל ארגון שמפתחים מוצרים חייבים לבצע בדיקות QA ו-QC על מנת שיוכלו לשווק ללקוחות שלהם מוצרים איכותיים, יעילים ונוחים לשימוש. 

 

לסיכום, 

QC הוא אחד השלבים החשובים בתהליך הפיתוח של מוצר, שירות או תוכנה. בכל חברה וארגון שאחראים על פיתוח מוצרים או תוכנות יש לבצע בקרת איכות QC על מנת להבטיח שהמוצרים יהיו איכותיים ויענו על הצרכים של הלקוחות. כפי שניתן להבין, תהליכי QC ותהליכי QA הם תהליכים שמשרתים את אותה המטרה כאשר QA אחראי על בדיקות במהלך שלבים שונים של הפיתוח ואילו QC בשלבים הסופיים. 

המרכז ללימוד והשמה בהייטק
המרכז ללימוד והשמה בהייטק

הכירו את מרכז ללימוד והשמה בהייטק. המרכז ללימודים נוסד במטרה להביא השכלה איכותית לכולם. בכל זמן ומכל מקום.

חייגו לייעוץ לימודים חינם

אהבתם? שתפו פוסט זה!
התקשרו עכשיו!
רוצים ללמוד ולהשתלב בעבודה בהיי טק? השאירו פרטים!