בודק תוכנה

 רוצים ללמוד ולהשתלב בעבודה בהיי טק?
השאירו פרטים או חייגו

תוכן עניינים

בודק תוכנהמחפשים להיכנס לעולם ההייטק? אחד המקצועות המבוקשים והפופולריים בעולם ההייטק הוא בודק תוכנה, או בשמו המקצועי QA, ראשי תיבות של Quality Assurance, כלומר הבטחת איכות. אנשים רבים פונים ללמוד קורס בודק תוכנה מאחר שמדובר בכרטיס כניסה לעולם ההייטק. על מנת להיות בודק תוכנה יש ללמוד קורס מקצועי קצר ולאחריו ניתן להתחיל  לעבוד בתחום. במאמר הבא נרחיב על בודק תוכנה ומה זה אומר. 

 

מהו בודק תוכנה?

בודק תוכנה הוא תפקיד בו מקבלים את העבודה של המתכנתים השונים ומריצים בדיקות איכות מוגדרות מראש. על ידי הרצת בדיקות איכות אלה ניתן לוודא שהתוכנה של המתכנתים עובדת כהלכה, ללא ליקויים, ללא באגים, ללא התרסקויות וכדומה. מאחר שקיימות חברות הייטק רבות שמתבססות על תוכנות מדובר בתפקיד חשוב מאוד בעל ביקוש רב מאוד. 

על מנת להיות בודק תוכנה יש ללמוד מקצוע מתאים. תוכלו לבחור בין לימודים אקדמאיים לבין לימודי תעודה. במסגרת הלימודים האקדמאיים תוכלו לבחור בין תואר במדעי המחשב לבין תואר בהנדסת תוכנה. בלימודי תעודה תוכלו לבחור בקורס סודק תוכנה QA מקצועי. בקורס בודק תוכנה מקצועי תוכלו ללמוד זמן קצר של מספר חודשים ולרכוש את הידע הנדרש על בדיקת תוכנה באופן פרקטי. כך תוכלו לצאת מוכנים לעולם זה ולהשיג עבודה בתחום. 

מה כולל התפקיד של בודק תוכנה?

כפי שהבנו במסגרת התפקיד של בודק תוכנה יש להריץ בדיקות איכות מוגדרות מראש לתוכנות חדשות. כלומר באופן כללי, התפקיד של בודק תוכנה הוא לבדוק את איכות ותקינות התוכנה. לשם כך בודק התוכנה מריץ מגוון בדיקות שונות. מדובר בבדיקות קפדניות ויסודיות בהן ייבדקו כל שלבי התוכנה. במידה שלא התגלו תקלות כלל, בודק התוכנה יעניק אישור והארגון יוכל להתחיל את השימוש בה. יש שלושה שימושים אפשריים- לשווק את התוכנה לקהל הלקוחות, לאפשר להתחיל לעבוד עם התוכנה החדשה בארגון או להעלות אותה לאוויר לצורך הפצה. 

במסגרת התפקיד של בודק תוכנה האחריות היא בעיקר על איתור וגילוי באגים בתוכנות שפותחו. על בודקי תוכנה לדווח על התקלות לצוות הפיתוח או לגורם בכיר בארגון. בדרך כלל התפקיד כולל גם ווידוא שהתקלה סודרה ושהתוכנה כעת תקינה בכל התרחישים האפשריים. על מנת לבצע את העבודה המקצועית בודקי התוכנה מתעדכנים בכל שלבי הפיתוח של הפרויקט, קוראים עדכונים, דואגים למשאבים הנחוצים על מנת לבצע את הבדיקות הנדרשות. לאחר מכן בודקי התוכנה ינסחו תסריט מקיף הכולל מגוון נושאים כמו- 

  • אפיון מטרת הבדיקות והגדרת יעדים
  • החלטה על טכניקות ושיטות הבדיקה
  • קביעת רמת הבדיקה הנדרשת
  • אפיון סיכונים
  • כתיבת מסמכים על ביצוע הבדיקות והתקלות שהתגלו
  • הפצת הדוחות לגורמים המעורבים 
  • ביצוע בדיקות חוזרות
  • מעקב אחר תיקון באגים בתוכנה

ועוד. 

 

רקע על התפקיד בודק תוכנה

בעבר, כאשר תהליכי הפיתוח בארגונים אלה היו בחיתולים, התפקיד של בודק תוכנה טרם הוסדר ולכן הוא היה מתבצע על ידי חובבי תכנות. לרוב התפקיד בארגון שפיתח את התוכנה הוטל על מהנדסי התוכנה, הנדסאים או סטודנטים במסלולי מתאימים. 

כיום, תחום ההייטק והמחשבים עבר שינויים רבים. בין השינויים הללו נכלל גם הפיכתו של מקצוע בודק תוכנה לתחום מאורגן עם נהלים מסודרים ואמצעים שונים, בהם גם תהליכי אוטומציה עם בדיקות תוכנה. בנוסף, בעקבות השינויים הרבים פותחו גם טכניקות מתקדמות במיוחד ועתירות טכנולוגיה איתן ניתן לבצע בדיקות שונות ואיכותיות. מאחר שיש להשתמש בטכנולוגיות מתקדמות המקצוע מצריך ידע ורקע מתאים הכולל קורס מקצועי של בודק תוכנה. 

 

מה השכר של בודק תוכנה?

אחת השאלות הפופולריות בנוגע לבודקי תוכנה היא מה השכר. קשה לענות על השאלה הזו באופן חד משמעי מאחר שתלויה בגורמים שונים כאשר המרכזי שלהם הוא הניסיון של בודק התוכנה. 

בודק תוכנה מתחיל שרק יצא מלימודים יקבל שכר שנע בין 6,000 לבין 7,000 שקלים בחודש. ככל שהניסיון יעלה כך גם השכר יעלה בהתאם. בודקי תוכנה מטפסים במהירות למשכורות גבוהות. ככל שהידע הטכני יתעצם, ככל שהיכולות יחדדו וככל שתגיעו לתפקידי ניהול חשובים תגיעו למשכורות גבוהות של 20,000 שקלים בחודש ואף יותר. בנוסף, בודקי תוכנה  מקבלים כרטיסי כניסה לחברות הייטק גדולות במיוחד ולכן מלבד שכר מצוין בודק תוכנה יוכל להנות מתנאים מצוינים, מקומות עבודה מעוצבים ונוחים ואפשרות להתברג בתפקידי מפתח בחברה. 

 

איך מגיעים לתפקיד בודק תוכנה?

כפי שציינו, בעבר התפקיד של בודק תוכנה לא היה מוגדר והיה מתבצע על ידי חובבי תכנות. מהסיבה הזו כל אדם עם רקע בתכנות היה יכול להגיש קורות חיים ולקבל משרה כבודק תוכנה. אך כיום, עם הסדרת המקצוע הדרישות ותנאי הקבלה לתפקיד הפכו לגבוהים יותר ובדרך כלל הארגונים וחברות ההייטק השונות לוקחים רק בוגרי קורסים מקצועיים. 

בודק תוכנה הוא תפקיד מבוקש מאוד בענף ההייטק. כל הזמן מחפשים אחר בודקי תוכנה איכותיים ומנוסים ומהסיבה הזאת הבוגרים של קורס בודק תוכנה נחטפים כבר בסיום הקורס. לכן, אם אתם מעוניינים להיות בודקי תוכנה ולהשתלב בתעשיית הייטק בישראל עליכם ללמוד קורס בודק תוכנה מקצועי. 

 

למי מתאים קורס בודק תוכנה?

אז אתם מעוניינים ללמוד קורס בודק תוכנה אך האם זה מתאים לכם? על מנת להיות בודקי תוכנה יש צורך במספר תכונות בולטות. התפקיד של בודק תוכנה מתאים לאנשים אחראים ומסודרים שיודעים לתקתק עבודה ולעשות אותה על הצד הטוב ביותר. מדובר בתפקיד שצריך אנשים עם יכולות אנליטיות, הגדלת ראש והסתכלות על הפרטים הקטנים. אם אתם מוצאים את עצמכם בין השורות הללו אתם בהחלט יכולים להתאים לתחום בדיקות תוכנה. 

שימו לב- אם קשה לכם לשבת מול מסך לאורך זמן, אם אתם מבולגנים ואם קשה לכם להתרכז בפרטים הקטנים מדובר בתפקיד שלא יתאים לכם ועדיף לכם לחפש לימודים לתפקיד אחר.

איפה כדאי ללמוד קורס בודק תוכנה?

אז אתם רוצים ללמוד קורס בודק תוכנה אך אינכם יודעים איפה כדאי ללמוד. מדובר בשאלה חשובה מאחר שבחירת מוסד הלימודים עלולה להשפיע על הלימודים. הבחירה במוסד הלימודים צריכה להיעשות בהתאם למספר שיקולים שונים. 

  • מקום מגורים- אחד השיקולים הראשונים הוא מקום המגורים. מומלץ לבחור במוסד לימודים שקרוב למקום המגורים שלכם. קיימים מוסדות לימודים רבים בכל הארץ, מהצפון ועד הדרום. לכן, חשוב לבחור מקום שיהיה לכם קל להגיע ממנו ואליו הביתה ושלא תבזבזו זמן רב בדרכים, במקום להשקיע בלימוד למבחן לדוגמא. 
  • שעות הלימוד- שיקול חשוב נוסף הוא מה שעות הלימוד. אם אתם מתכננים לשלב את הלימודים עם עבודה חשוב לבחור בשעות לימוד שיתאימו לכם. לדוגמא, אם אתם עובדים בבוקר בחרו במקום לימודים שניתן ללמוד בו בערב. אם אתם מבררים על מוסד שמציע לימודי בוקר בלבד תהיה לכם בעיה לשלב את הלימודים ולכן יש לקחת זאת בחשבון. 
  • תנאי הקבלה- עוד שיקול חשוב שיש לקחת בחשבון בבחירת מוסד הלימודים הוא תנאי הקבלה למוסד. כפי שציינו קיימים מוסדות לימוד רבים ובחלק מהם יכולים להיות תנאי קבלה גבוהים במיוחד. אם אתם לא מתאימים לאחד בגלל תנאי הקבלה בו תוכלו לברר על מוסד לימודים אחר אליו תוכלו להתאים. כמובן שתמיד ניתן לעשות מאמצים ולהתקבל למוסד היוקרתי ביותר, אך קחו בחשבון שקורס בודק תוכנה בדרך כלל זהה ברוב מוסדות הלימוד ואם תהיו טובים במה שתעשו אתם תקבלו עבודה בלי קשר ליוקרתיות של המוסד בו למדתם.  

ישנם תפקידים רבים בעולם ההייטק המורכב והעשיר תרתי משמע. מגוון המקצועות והידע הנדרש עבורם רב מאוד וכל אחד מוצא את הנישה הנכונה לו וכשהוא מתמקם בה, הוא מתחיל ליהנות מהחיים הטובים שעולם ההייטק מציע. אלא שלעיתים, הכניסה לעולם ההייטק יכולה להיות מעט מאתגרת. הרי לא לכולנו יש את הכוחות והזמן ללמוד כעת 3-4 שנים לתואר מתיש במדעי המחשב. חלקנו רוצים בכלל לעשות הסבה בעודנו ממשיכים בעבודתנו עד המעבר המיוחל ובכלל, מדוע צריך ללמוד את כל העולם כדי להתמקם בנישה שמעניינת אותנו?

אם גם שוטטתם וחקרתם על האפשרות להיכנס לעולם ההייטק, בוודאי נחשפתם לצמד האותיות QA או לצמד המילים – בודקי תוכנה. מדוע נתקלתם דווקא בהם? משום שרבים מתחילים את דרכם בעולם ההייטק דווקא בתור בודקי תוכנה. הסיבה לכך, היא שההכשרה של בודקי תוכנה נחשבת לקצרה ופשוטה יחסית. חלילה לא נזלזל בה והיא דורשת למידה רבה מאוד, תרגול רב והתנסות בטכנולוגיות המתקדמות ביותר אבל עדיין, קורס מקצועי וממוקד, יכול ללמד אתכם בקלות יחסית את הפרקטיקה. ובעולם ההייטק – פרקטיקה שווה זהב.

מה זה בעצם QA?

ביצירת "מוצר" בעולם התוכנה, יש מספר שלבים, תכנון, יישום וכד'. השלב הסופי הוא שיווק המוצר החוצה. אבל כמו בכל דבר, איש לא רוצה להוציא מוצר שאינו טוב. במקרה שלנו, לא נרצה לשווק תוכנה שיכולה להיתקע, אינה מתקשרת טוב עם כל השרתים, איטית, אינה מספקת את המשתמש ומשאירה אצלו חוויה רעה או עוד אלף ואחת סיבות ומקרים שיכולים להתגלות במהלך השימוש אצל הלקוח. הפתרון לכך, אותו מבצעים בודקי התוכנה, הוא להשתמש ולנסות לאתר את הבעיות מבעוד מועד, אפילו בתנאי קיצון שהם יעבירו את התוכנה.

בפועל, בודקי תוכנה מקבלים לידיהם ת התוכנה מידי המתכנתים. זה יכול לקרות בשלב הסופי אבל יהיה נכון יותר לעשות זאת בשלבים התחלתיים, אמצעיים ומתקדמים של בנית התוכנה.  הבודקים מריצים שלל תוכנות על גבי התוכנה ובדיקות איכות מוגדרות מראש. בדיקות אלו מוודאות שהתוכנה אכן עובדת כראוי וללא באגים, ליקויים, תקיעת תוכנה, התרסקויות וכד' וכדומה בכל הממשקים שלה, פנימה והחוצה. בדיקות אלו יכולות להיות מבוצעות באופן ידני וממוקד או בהיקפים גדולים באמצעות כלים אוטומטיים שבודק התוכנה יוצר על מנת לגרום לבדיקה יעילה יותר ומפעיל על התוכנה הנבדקת. 

חשיבות בודקי תוכנה

אז אומנם, אם הינו צריכים לתאר באופן כללי את תפקידו של בודק תוכנה, הינו מציינים שהוא מריץ כמה תוכנות כדי  לבדוק שהאיכות והתקינות של התוכנה טובות וכי אין בהם תקלות. מצד אחד, התפקיד של בודקי תוכנה הוא אכן להריץ תוכנות ולבצע באמצעותן  בדיקות קפדניות ויסודיות של כל שלבי התוכנה. אבל בפועל התפקיד הוא מעבר לכך וזה מה שהופך את בודק התוכנה לתפקיד כל כך מרכזי במערכת. בודקי תוכנה צריכים לחשוב "מה אם?" או "מה יכול לקרות?" עליהם להכיר את כלל המערכות, בכדי לחשוב ולחשוף תקלות בכל שלבי המערכת. לכן עליהם להיות בעלי ידע נרחב במספר מגוון של תכנים, לדעת מבחר גדול יחסית של שפות, כלים טכנולוגיים, פלטפורמות שונות ועוד. עליהם להבין גם בתחום התוכנה והפיתוח אבל גם בתחומים אחרים שהם בסופו של דבר חלק מתהליך המוצר.

יתרה מכך, הם סוג של שומר הסף של החברה ושמה של החברה, בהרבה מובנים תלוי בהם. רק אם הם מאשרים כי לא נתגלו תקלות והדו"ח שלהם מתקבל, הארגון יוציא את המוצר החוצה לשיווק.  ל זה מביא לעובדה שהארגונים מחפשים את שומרי הסף האיכותיים ביותר ומוכנים להשקיע בכך כסף. משכורת התחלתית של בודק תוכנה יכולה להיות 10,000 ₪ ועם צבירת ניסיון רב יותר ויכולות מגוונות, הסכום יאמיר לאזור 20,000 ₪ ואף יותר.

על ביקוש והיצע

העובדה כי יש ביקוש רב לבודקי תוכנה איכותיים הוא גדול מצד כל הארגונים והחברות. מנגד, יש מחסור עצום. את המחסור הזה ממלאים בוגרי קורס בודקי תוכנה, אשר לומדים קורס קצר יחסית, ממוקד, ובעיקר פרקטי, שמכשיר אותם לעבוד בתחום. אבל רגע, לא אמרנו שהחברות מחפשות בודקי תוכנה איכותיים? איך זה מסתדר עם בוגרי קורס שרק עתה סיימו ולא צברו ניסיון עדיין?

התשובה לכך, נעוצה במחסור. הרצון לקליטה גבוה וכך גם הצורך ולכן חברות רבות, מכניסות גם בוגרים טריים. זה לא אומר שמקבלים כל אחד. עדיין ראיונות הקבלה לחברות יהיהו רציניים מאוד ויבחנו ידע, גם אם תיאורטי בשלב זה. לכן גם חובה לבחור ללמוד אך ורק בקורסים מקצועיים ואיכותיים מאוד.

ואם כל זאת, החשיבה של חברות ההייטק צופה למרחוק. שווה להם לקלוט בודקי תוכנה רציניים ואיכותיים ולתת להם את הבמה להתקדם, מתוך הבנה שהם אלו שיתפתחו, יצברו עוד ידע וניסיון ויוכלו לשרת טוב יותר בכל יום שעובר את החברה. זו גם לפיכך הסיבה שלימודי בודקי תוכנה נחשבים לכרטיס כניסה טוב יחסית להייטק. הלימודים מהירים וממוקדים. הדרישה לבוגרים קיימת והעבודה עצמה היא בסיס להתפתחות והתבססות עתידית טובה יותר, הן עבור החברה המעסיקה והן עבור בודקי התוכנה עצמם.

לדעת הכל מהכל

כבר עמדנו על כך שבודקי התוכנה צריכים לדעת מגוון רחב של דברים, שפות, טכנולוגיות וכד'. זו גם סיבה נוספת שמאפשרת לבודקי תוכנה מתחילים להתקדם בהמשך בעולם ההייטק. הם נחשפים לעולמות רבים במערכת הפיתוח ולאט לאט צוברים לצד הניסיון עוד ועוד ידע (חשוב מאוד שצבירת הידע הזו תהיה פרואקטיבית). מכאן, הדרך להתפתחות ולהשתלבות בתפקידי מפתח אחרים בעולם ההייטק קצרה מאוד, למי שמעוניין בכך ומשקיע בכך.

וכעת נחזור לשלב ההתחלתי. זה של הלימודים. כדי להיות בודקי תוכנה, לא צריכים להיות בעלי ידע מוקדם. כן צריך זיקה לעולם המחשבים וכמו שציינו לדעת ללמוד, לתרגל ולהרחיב כל הזמן את הידע. כדאי גם להיות אנשים אחראיים, מסודרים ויכולת לבחון גם פרטים קטנים וניחנים ביכולת להתרכז ולהיות מאורגנים. במידה ואתם כאלו – לימודי בדיקת תוכנה יכולים להיות השער שלכם לעולם ההיטק.  

המרכז ללימוד והשמה בהייטק
המרכז ללימוד והשמה בהייטק

הכירו את מרכז ללימוד והשמה בהייטק. המרכז ללימודים נוסד במטרה להביא השכלה איכותית לכולם. בכל זמן ומכל מקום.

חייגו לייעוץ לימודים חינם

אהבתם? שתפו פוסט זה!
התקשרו עכשיו!
רוצים ללמוד ולהשתלב בעבודה בהיי טק? השאירו פרטים!